Reis naar de Nederlandse Antillen, Curacao - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Ad Verschuren - WaarBenJij.nu Reis naar de Nederlandse Antillen, Curacao - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Ad Verschuren - WaarBenJij.nu

Reis naar de Nederlandse Antillen, Curacao

Door: Ad Verschuren

Blijf op de hoogte en volg Ad

05 September 2016 | Curaçao, Curaçao

7 september 2016 vertrek vanaf Schiphol naar Curacao.
Morgenochtend om 4:30 opstaan om rond 5:30 te vertrekken naar P3 voor de vakantie parkeerplaats van ons autootje.
We worden daar rond 6:20 verwacht want we moeten ruim optijd op Schiphol zijn om, om 10:05 te vertrekken om na een hopelijk fijne vlucht om 13:35 plaatselijke tijd in Curacao te landen.
Oke het bovenste is dus gelukt. Prima vlucht gehad zonder enige turbulentie,ondanks 15 minuten vertraging toch op geplande tijd aangekomen. Na het ophalen van de koffers werden wij opgewacht door Silvana en Leon die in een koelbox heerlijke koude drankjes hadden meegenomen ter verwelkoming, dat smaakte heerlijk. Daarna in de auto naar hun mooie huis met tuin en heerlijk zwembad. Loes heeft nadat we nog gezellig koffie hadden gedronken de koffers uitgepakt in onze luxe slaapkamer. Waarna we naar het strand zijn gegaan om te dineren en de zon in de zee te zien zakken. Nu 20:00 uur douchen en lekker slapen

8 september 2016
Vannacht heerlijk geslapen tot 7:30 vanochtend. Lekker ontbeten en daarna samen met Leon even een boodschapje doen, wat ongedierte bestrijdings middel kopen, want er zijn twee nesten ontdekt van Maribomba's een soort wesp en daar wil je echt niet door gestoken worden volgens hen.
Verder vandaag wat rustig aan, een beetje wennen aan de temperatuur, gezellig ergens lunchen en dan heerlijk zwemmen in het zwembad in de tuin. Na de lunch werd het toch nog even gezellig door Willemstad lopen en genieten van de gezellige winkelstraatjes vandaar terug naar de auto en nog even boodschappen bij A H gedaan voor het eten voor vanavond en morgenavond. Thuisgekomen direct omgekleed en heerlijk gepoedeld en gedobberd in het zwembad daar knapte je lekker van op. Leon en ik hebben het avondeten verzorgd, nasi met een heerlijk saté stokje en lekker ijs toe. Daarna viel de avond en hebben we nog gezellig op het terras gezeten.

9-9-2016
Vandaag de westkant van Curacao verkend, diverse strandjes bekeken schitterend gewoon de ene baai nog mooier dan de andere en verschillende mooie resoorts gezien. Maar alvorens we de verkenningsreis aanvangen natuurlijk eerst heerlijk een ijscappuccino met heerlijk gebak genuttigd bij "Karakter Beach Lounge" . Helemaal door gereden naar Westpunt en nog een klein hapje gegeten bij de " buurvrouw" op de terugreis. Vandaar heb ik het stuur over genomen om aan de wagen te wennen want wij kunnen later de wagen lenen om zelf ook samen op avontuur te gaan. Ging gelukkig goed, thuis aangekomen heerlijk in het zwembad opgefrist en aan de borrel. Vanavond maak ik gember met paprika en kipfilet voor ons vieren zal hopelijk weer lekker worden.
We hebben er van genoten. S'avonds gezellig een film gekeken en rond 22:00 uur de bedjes op gezocht.

10-09-2016
Vanochtend eerst kalmaan gestart, maar al snel toch enige actie. Leon had de skelter voor de dag gehaald en wij hebben samen een stuk over het eiland gereden. Naterugkomst wilde Loes ook nog wel een stukje meerijden, wat natuurlijk geen probleem was. Daarna ook zelf nog een kleinstukje gereden en moet zeggen dat valt niet mee, stuurd vrij zwaar, maar was wel leuk hoor.
Daarna aan de koffie en ff zitten dubben met dit programma om ook Leon eN Ellen te kunnen laten reageren. Weet niet of het gelukt is.
Hierna zijn we bij restaurant de Dames gaan lunchen wat wederom erg lekker was.
Na de lunch richting de struisvogelfarm gereden. En hier moesten we een klein uurtje wachten voor de rondtour.
De gids die ons rond reed was een zeer gezellig persoon die het werk op de farm leuk uitlegde. Op het laats de struisvogels zelfs gevoerd. Dit voer ging in een teil en dan, voor het leuke effect anders sta je er niet leuk mee op de foto, ging je achterstevoren naar het hek staan en hield je de schaal voor je zodat de struisvogels over je schouder lekker konden eten, was leuk!!!
Ook de beesten nog uit de hand laten, eten wat ook makkelijk kan ze hebben alleen maar oog voor het voer, en zodra het opwas in je hand stopte ze van zelf.
Hierna terug naar huis ff afkoelen in het zwembad en ons klaar maken voor het diner en cocktail. Wat weer lekker en gezellig was.
Nu 23:30 uur dit verhaal geschreven en daarna licht uit en lekker slapen.

11-09-2016

Relax dag.
Eerst lekker ontbeten, verse broodjes en een eitje, daarna lekker kalm aangedaan tot dat we rond 12:00 uur naar een soort van Macro wat boodschappen hebben gedaan maar vooral lekker rond gelopen en alles eens goed bekeken.
Hierna naar een mooi overdekt, en koel winkelcentrum gegaan en lekker geluncht, heerlijke kleine pizza met tonijn gegeten.
Ook hier nog even rond gelopen en even wat gehaald tegen de muggen, loes zowel als ik zijn ongeveer lek geprikt!! Maar nu hebben we "Buzz off!" Dus moet dat toch ook minder worden. Ook heeft loes nog een lekker luchtje aangeschaft en een nagellak.
Vanhier even naar de Appie gereden om voor het avondeten te zorgen want dat doen we vanavond lekker thuis. Lekker gemengde sla met gebakken aardappeltjes en een tartaatje "simpel maar smakelijk" zoals Silvana zei. Een ijsje toe kortom heerlijk.
Het is de hele dag bewolkt geweest en in de ochtend zelf een flinke bui gehad waardoor het ondanks de altijd aanwezige wind, best wel benauwd was, erg hoge vochtigheid! S'avonds yathzee gespeeld tot 21:30 toen ging Leon naar bed want voor hem begint morgen weer een normale werkweek en moet hij dus vroeg op.

12-09-2016
Vandaag strand dag!
Om 10:00 uur de auto in richting Jan Thielbaai om daar lekker te bakken "onder de parasol dat wel natuurlijk" Na een lekker kopje koffie met.. Eerst maar een heerlijk gaan zwemmen en het snorkelen uit proberen. GEWELDIG!!! Schitterende vissen gezien en nu nog maar op snorkeldiepte. Door en hele school goud gekleurde vissen gezwommen die het kennelijk gewend zijn want zwommen gewoon met mij mee. Het is alsof ik door mijn eigen aquarium zwem hele belevenis en het schijnt dat dit eigenlijk de minst mooie plek is om te snorkelen! Van het weekend een proefdruik met lucht gaan maken met Leo als het lukt, zit een beetje met mijn oren, het zogenaamde klaren wilde wel maar ben nu dan ook nog niet dieper dan zo'n vier meter geweest dus ben benieuwd hoe dat gaat als je dieper gaat. Vroeger wel al gedoken met de jongens in militaire dienst maar dat is dus erg lang geleden. We gaan het zien.
Na weer een tijdje gelegen te hebben geprobeerd met een speciale waterdichte afsluiting om men telefoon om foto's te maken onder water maar dat ging helaas niet want in de duikbril is geen plaats voor mijn gewone bril dus zie ik niet voldoende om die kleine knopjes te bedienen. Volgende keer de waterdichte videocamera mee kijken of dat lukt.
Tussen de middag in restaurant Zanzibar een lekkere tonijnsalade verorbert.
s'midags nog lekker gezwommen en op het srandbedje gelegen (ondanks de parasol toch nog iets verbrand op de rug en schouders door het snorkelen waarschijnlijk)
Rond 17:00 kregen wij een app van Leon wat we gingen doen met het diner en hebben toen voorgesteld dat zij naar ons toe zouden komen om hier in Zanzibar te eten, dat was een goed voorstel en om 18:30 waren zij er. Heerlijke saté gegeten waarna wij richting huis zijn gegaan maar eerst onderweg nog getankt want het is wat onrustig op het eiland er dreigen stakingen, dus kan je maar beter zorgen voor volle tanks benzine. Was weer een avontuur opzich. Ik had de lampen aan laten staan en toen we wilde vertrekken........ Lege accu en geen startkabels!! Leon ging direct rond bellen maar na een tijdje kwam er een behulpzame automobilist waar we even de kabels van hebben gebruik en konden we starten en naar huis. Toevallig hadden Leon en ik het er over gehad dat accu's op het eiland niet veel ouder worden dan twee jaar. Hitte en veel korte ritten doen niet veel goeds.
Thuis aangekomen nog een ijskoffie gedronken en lekker naar bed. Nog even liggen lezen en ik wilde aan het dagboek werken maar ging weer niet ivm werkzaamheden aan de site was hij tijdelijk uit de lucht. Morgen dagje Willemstad.
Om 10:30 ging het licht uit. Truste!

14-09-2016

Vandaag zijn we de hele dag in Willenstad geweest gezellig door de stad zwerven en natuurlijk ook nog wat gekocht. Loes een wit zomerjurkje en ik een wit en lekker luchtig overhemd. Ook nog iets voor aan de muur in de tuin gescoord. S'morgens tijdens de koffie stop een grote zeeboot binnen zin komen mooi gezicht was dat. Eerst de pilotboot er naar toe en dan, toch nog met een behoorlijke vaart, naar binnen gekomen ondersteund door twee sleepboten. Vanavond hebben we lekker Hollandse, pot warm of niet heerlijke rauweandijvie stamppot met spekjes, het was heerlijk,
Verder vandaag niet veel te vermelden. Morgen weer lekker zwemmen en als het lukt, duiken (snorkelen) en vissen filmen!!

14-09-2016

Moet je natuurlijk we je camera meenemen, had in de ochtend een stukje gefilmd bij huis en hem op de tafel laten liggen, stom maar gelukkig kunnen we het later ( waarschijnlijk overmorgen) nog eens proberen.
We zijn weer naar Jan Thiel gegaan prima strand met gezellige restauratie. We waren te laat voor bedjes met parasol maar de palmbomen geven ook voldoende schaduw gelukkig. Tegen de middag hadden we de bescherming tegen de zon niet echt meer nodig, er kwam een gezellige depressie met zware buien over dus schuilen in het restaurant. Gelijk hier maar gelucht wat erg lekker was. later in de middag knapte het al weer snel op zodat we nog heerlijk gezwommen en gelegen hebben.
Het diner bestond vanavond uit een Mackdonald bezoek, wel eens gemakkelijk en best wel weer eens lekker. Kan mij niet heugen wanneer ik voor het laatst bij Mackdonald gegeten heb.
In de avond moesten Silvana en Leon naar een collega van hem dus hebben we ons zelf vermaakt.
We zijn om 22:00 uur naar bed gegaan (is daar lekker koel door de airco) en hebben nog tot 23:00 liggen lezen!
Morgen naar het museum in Willemstad en kijken of we een Chichi kunnen scoren. Dit is. Een vrouwen figuurtje uit Curaçao.

15-09-2016.
Vannacht stevig geonweerd tot s morgens vroeg, Leon die altijd rond 5:30 op de fiets naar zijn werk gaat is wijselijk met de auto gegaan. Toen ik uit bed kwam 8:00 stortbui!!! Niet normaal meer goed voor het eiland, dat zit er om te springen, maar ik hoop toch dat het wat droog blijft. Terwijl ik dit zit te schrijven, 9:20, begint het weer een beetje te regen terwijl de zon volop schijnt!
Gelukkig bleef het hier vandaag bij, verder dus droog gebleven.
Om 10:30 vertrokken naar Willemstad, "Otrobanda' om daar het slaven museum Kura Hulanda te gaan bezoeken. Nadat we de auto in de parkeergarage hadden geparkeerd eerst maar even koffie gedronken met een lekker stukje gebak bij het ons wel bekende adresje aan de Handelskade. Konden daar ik niet pinnen ivm de stakingsactie die er op het moment is op het eiland. Hierdoor is op veel plaatsen geen pinbetaling meer mogelijk en ook niet overal meer stroom. Op veel plaatsen op Curaçao is er al helemaal geen stroom meer maar bij ons gelukkig nog wel.
Het museum bleek gelukkig open ook hier moesten we contant betalen en branden er niet overal licht maar dat maakte het eigenlijk nog indrukwekkender immers de slaven hadden ook geen licht aanboord. We zijn er zeker anderhalf uur rond gelopen was best wel confronterend en mooi opgezet.
Na het eigenlijke museum ook nog de straatjes bekeken die er achter liggen die je een goede indruk geven van het oude Willemstad. Daarna een heerlijke ijskoffie want het was ontzettend benauwd en warm!! Al dat vocht on de lucht was niet prettig.
We zijn ook niet veel langer gebleven in Willemstad zelf, was niets meer te beleven door de algemene staking en stroomstoring was er bijna geen winkel meer open dus lekker naar huis en wilde gaan zwemmen, maar Leon kwam ook net thuis en stelde voor om even langs AH te gaan om even geld te pinnen want daar scheen het nog te kunnen. En inderdaad dat ging daar gelukkig nog dus hebben we allebei geld op gehaald om de komende dagen mee door te kunnen. Gelijk maar even boodschappen gedaan voor het avond eten want dat moeten we zelf doen er is geen restaurant meer open in de buurt. Ik heb gevulde paprika gemaakt wat er weer goed inging bij ons vieren. Na het eten nog een spelletje gedaan en dit verslag weer opgeschreven. En nu 21:30 uur lekker naar onze koele kamer en nog een stukje lezen. Gelukkig kan dat hier want wij hebben nogsteeds stroom dus airco en leeslicht.

16-09-2016
Vandaag dan eindelijk video-opnamen maken onder water?
Yes, gelukt ziet er op het kleine beeld van de camera al best aardig uit. Was wel spannend hoor, ze kunne zoveel zeggen dat de camera waterdicht is maar vond het best eng toen ik hem langzaam onder water liet zakken (waarom eigenlijk als het fout gaat maakt het niet uit of het langzaam gaat of snel) maar er kwamen geen luchtbelletjes uit en hij bleef drijven dus waterdicht!. Alleen jammer dat het videobestand niet door Apple wordt ondersteund dus kan ik ze nu nog niet op groterbeeld bekijken.
Dit zover wat betreft de video onderwateropname's. Gelukkig zijn de stakingen voorbij en is de stroom op het eiland weer volledig aanwezig hoewel wij er gelukkig geen laat van hebben gehad in ons onderkome, dit is overigens zeer bijzonder want 80% zat zonder.
Echter het kan ook tegen zitten, op het strand bij Zaza hadden zij geen spanning maar datakwaliteit door een kabel breuk maar die zou spoedig gemaakt worden verzekerde zij ons. Dat liep dus ff ander pas om 14:30 was de boel gerepareerd en kon men langzaammopstarten. Er was voldoende gekoelde drang maar de keuken was voor sommige zaken buiten werking.
Niet echt last van gehad, alleen de koffie schoot er bij in want de broodjes voor lunch konden gewoon gemaakt worden.
Verder en heerlijk stranddag gehad die wij s'avonds afsloten met een heerlijk diner bij de jachthaven in de Boat House prijzig maar zeer de moeite waard! Het wat super!!

17-09-2016

Vandaag is Leon natuurlijk weer vrij dus gaan we met Z'n viertjes op stap en verder met de rondtour op het eiland.
We gaan eerst naar het atelier waar de Chichi's (big sister) gemaakt worden, een beeldje wat een "zwarte vrouwen figuur met "dikke billen" en met veel keuren beschildert wordt alles met de hand dus geen gelijke te vinden. Wij hebben er ook eentje als souveniertje gekocht want " je mag het eiland niet verlaten zonder dat er eentje in de koffer zit" zou anders ongeluk brengen!! zie foto bijlage.
Daarna zijn we richting de Tafelberg gereden door een stuk woest gebied, gelukkig heeft Leon een terreinwagen dus geen probleem. Ook nog het fort Bekenburg bezocht plus het zogenaamde carantainegebouw waar mensen die op het eiland aankwamen en ziek waren eerst naar toe moesten om uit te zieken!
Was een mooi stukje met prachtig uitzicht over Curaçao!
Hierna weer in de auto richting Willemstad om daar de laatste nog niet eerder geziene straatjes met mooie wand versieringen te bekijken maar voor dat we dat zijn gaan doen eerst even de inwendige mens versterkt met, zeer belangrijk, vocht veel vocht, en ook nog, jawel echt waar een bordje patat met een heuse frikandel!!! Lekkerrrrr.
Sommige afbeeldingen op de wanden in de steegjes waren echt schitterend (zal kijken of ik wat afbeeldingen toe kan voegen)
Toen naar huis want de tijd vliegt ook hier in Curaçao!
Lekker even weer gezwommen en gelezen en een spelletje gedaan op de iPad.
Het diner bestond vanavond uit een heerlijke bami die Leon en ik .... Gehaald hebben deze keer ff geen zin om in de keuken te staan. Was erg lekker.
S'avond met z'n viertjes yahtzee gespeeld en om 22:00 richting douch en bed om 23:00 licht uit.

18-09-2016
Vandaag op gestaan met wat gerommel in de verte wat toch weer uitgroeide tot een fikse onweersbui. We gaan vandaag naar het strand, lekker zwemmen en snorkelen. Het strandje waar we nu heen gaan schijnt hiervoor nog mooier te zijn dan bij Jan Thiel.
De rit naar dit strand was voor Leon op letten geblazen, want door de regen was de weg glad en ook vol met diepen plassen op en naast de weg. Op een gegeven moment was er zelfs een automobilist die het kennelijk niet snel genoeg vond gaan want hij haalde ons rechts in kennelijk wetende waar de afwatering begon en de weg ophield. Was maar goed dat de ramen goed dicht zaten want we kregen een modderwater stortvloed over ons heen. Echt ze zijn af en toe knettergek deze Curaçaose automobilisten.
Na een kleine 45 minuten kwamen we inderdaad op een mooi wit strand aan, gelukkig was het ondertussen droog geworden en aardig opgeknapt. Wat het snorkelen betreft hah Leon niets te veel gezegd. Schitterende vissen gespot en gefilmd. Het is bij snorkelen gebleven want de man die ons zou begeleiden had een tattoo laten zetten en dan mag je een week niet in zee. Zonder begeleiding maar niet gedaan daarvoor was het te lang geleden voor mij.
Maar snorkelen was ook echt mooi!!,
S'avonds bbq wat heerlijk was goed vlees en lekkere salades.

19-09-2016

Vandaag het zee aquarium bezocht wat ook heel leuk was dolfijneshows en ook een boot met glazen bodem bezocht. Hier voor de verandering een hotdog gegeten. Enin de middag voor het laatst naar Willemstad om nog kadootjes te kopen voor Silvana en Leon als dank voor hun gastvrijheid deze 14 dagen. Samen gedineerd op de kop van de baai heerlijk (maar eigenlijk weer veel te veel) Daarna naar huis gereden en nog even gezellig wat met z'n vieren wat gedronken alvorens Leon naar bed ging wat die moest natuurlijk weer vroeg op.
22:30 gingen we naar bed moe van de drukke dag.

20-09-2016

Vandaag genieten van onze laatste dag strand, wij gaan toch weer naar het strand van Jan Thiel wat wij gezellig vinden en niet zover rijden ook. Het was nog een heerlijke dag strand geworden lekker gezwommen want het was best wel benauwd, niet zo veel wind dus dan is z'n verkoeling in zee welkom!
Rond 16:00 uur dan toch afscheid genomen van "ons strandje" bij Jan Thiel. Nog ff langs het winkeltje waar Loes nog een mooie parelarmband heeft gekocht!
Na dat we ons nog opgeknapt hadden in ons vakantie huis heerlijk met zijn viertjes uit eten gegaan om Silvana en Leon te bedanken voor hun gastvrijheid en gezellig gezelschap.
Niet zo laat gemaakt want als is het voor Leon maar een halve dag morgen, hij moet toch weer vroeg op.
Voor het slapen gaan nog even de airco nagekeken want deze koelde niet echt naar behoren, we dreven afgelopen nacht letterlijk uit bed. Leon heeft hem opnieuw afgesteld nu maar hopen dat hij het blijft doen zodat we vannacht nog goed kunnen slapen want dat zal er morgen, tijdens de terugvlucht wel niet echt van komen.

21-09-2016
Vandaag 26 jaar getrouwd!! Maar ook koffers pakken helaas.
Gelukkig deed de airo vannacht zijn werk en hebben we lekker kunnen slapen. Loes gaat de koffers pakken terwijl ik de electronica en foto en videocamera bij elkaar in de speciale tas doe. Hierna nog even lekker afgekoeld en een kleine lunch genuttigd. Leon kwam rond 12:00 al thuis dus mooi optijd om ons naar het vliegveld te brengen. Om 13:00 was het zover koffers ingeladen en de terugreis ging van start.
Na ingecheckt te zijn, zijn we met z'n viertjes nog een ijskoffie gedronken. Toen werd het helaas toch tijd om afscheid te nemen van onze gastvrouw en heer. Silvana en Leon het was gezellig en hebben er van genoten!
Nog even, na dat we door diverse controleposten waren gegaan, rond gelopen in de taxfree toen we werden omgeroepen we moesten "boarden" nog net optijd in het vliegtuig!!
Na een rustige vlucht.

22-09-2016
Aangekomen op Schiphol om 6:15, hadden kennelijk wind mee want moesten na het taxieen nog ruim een kwartier wachten alvorens we de pier op konden en uit konden stappen.
Verder ging het lekker snel, koffers als een van de eerste op de band, dus rond 7:30 zaten we in de auto naar ons huisje.
Het was een heerlijke en gezellige vakantie, op naar volgende vakantie, waarschijnlijk Schotland!!

• 05 September 2016 - 19:35

Fijne vakantie, leuk om jullie te volgen

• 05 September 2016 - 19:36

Fijne vakantie, leuk om jullie te volgen

• 06 September 2016 - 08:06

Ad en Loes,
    Voor zover als mogelijk is zullen we jullie belevenissen volgen tijdens onze vakantie.
    Veel plezier en geniet ervan.

• 06 September 2016 - 11:49

Ella En Berry:

Jongens, wij wensen jullie in ieder geval een heel goede reis en veel plezier op Curaçao. Geniet ervan.

• 06 September 2016 - 16:49

Hoi, hoi,

Koffers gepakt, nog even thuis slapen en dan Curacao daar zijn ze.
    Genieten maar!

• 09 September 2016 - 14:41

Rein Hoen:

Het ziet goed uit, ook op Facebook.
    Lekker relaxen.
    Nasi maken is je wel toevertrouwd.
    Als je het voor ons maakt dan is het lekker.

• 10 September 2016 - 15:24

Ad Verschuren:

Test om te kijken of het werkt

• 10 September 2016 - 20:20

Ella En Berry:

Hallo luitjes.
    Leuk verhaal, jongens. We zien diverse bekende plekken.
    Zijn jullie al over de Pontjesbrug gewandeld naar Otrabanda? Ook daar is Willemstad best wel leuk.
    Geniet er maar van.

P.S: Het werkt inderdaad, hoor.

• 11 September 2016 - 11:40

Rein Hoen:

Het is wel een drukke "rust" vakantie. Wandelen jullie nog om de conditie bij te houden?
    Hoewel we ze echt kennen doe je Leon en Sylvana de groeten. Het zijn echte gast dame en heer. Geniet met zijn vieren va een mooi stukje Nederland.

• 11 September 2016 - 11:42

Rein Hoen:

Ik bedoel natuurlijk: Hoewel we ze niet echt kennen.

• 16 September 2016 - 20:13

Hallo vakantievierders,

Gelukkig is de staking van korte duur en kunnen jullie weer genieten van een tot nu toe heerlijke vakantie. Is het gelukt met de onderwateropname? Wat een ervaring om zoveel moois te zien. Ben benieuwd naar de volgende plaatjes en belevenissen. Geniet lekker van nog veel meer! Liefs, Hilde

• 16 September 2016 - 22:56

Rein Hoen:

Vanuit IJsland lezen we jullie verslag. De temperatuur is anders. Maar we genieten ook van de mooie natuur. Veel plezier nog en maak er een mooie film van.

• 20 September 2016 - 18:40

Rein Hoen:

We wensem jullie een veilige thuisreis. Het was leuk om julli zo te volgen.